Jedną z zalet gry profesją parającą się magią jest to, że taka postać może oswoić, a nawet stworzyć chowańca. Chowańce to magiczni towarzysze i często jedyni przyjaciele czarodziejów. Mają różne kształty i rozmiary, czasem mają postać zwykłych zwierząt, a czasem ulepionych konstruktów zwanych homunkulusami. Wprowadzenie do rozgrywki chowańca pozwala na dodatkową interakcję i odgrywanie unikalnej magicznej istoty posiadającej swój temperament.

Chowańca czarodziej może pozyskać na trzy sposoby. Pierwszy polega na stworzeniu homunkulusa ze sztucznych materiałów- np. gliny, szczątków zwierząt, metali, czy nawet odchodów. Druga metoda to oswojenie żywej istoty za pomocą magii. Takimi chowańcami zostają najczęściej ptaki, koty czy węże. Ostatnim, najbardziej ryzykownym sposobem, jest przywołanie chowańca z domeny chaosu, ale tej metody nie polecam.

Oswajanie chowańca

Aby oswoić chowańca trzeba spełnić kilka warunków. Oto one.

Czarodziej musi mieć cechę magia na poziomie 2, oraz jedną z poniższych zdolności:

  • Magia tajemna – Tradycja Cienia, Niebios, Ognia, Światła, Zwierząt albo Życia, lub
  • Czarostwo

Proces oswajania składa się z trzech części.

Pierwszą z nich jest Poszukiwanie. Czarodziej musi znaleźć odpowiednie zwierzę co trwa około 1k10 tygodni, albo kupić za 500 złotych koron odpowiednie zwierzę, w dużym mieście takim jak Altdorf.

Gatunek znalezionego zwierzęcia można wylosować w tabeli w księdze Królestwa Magii na stronie 188, ale możecie też porozmawiać z mistrzem gry o tym, że interesuje was konkretny gatunek.

Drugim etapem jest Oswajanie. Po pozyskaniu odpowiedniego zwierzęcia, czarodziej musi z nim spędzić 1k10/2 tygodni przyzwyczajając do siebie, a przy okazji stopniowo nasyca je magią. Może w tym czasie wykonywać inne czynności, ale nie może zostawić przyszłego chowańca na więcej niż 2 godziny.

Po tym czasie czarodziej wykonuje trudny test (-10) Ogłady oraz Inteligencji- oba udane testy oznaczają oswojenie chowańca. Jeżeli się to nie uda powtarzamy test po 1k10/2 tygodniach, ale już bez minusów.

Stworzenie chowańca

Aby stworzyć chowańca trzeba spełnić kilka warunków. Oto one.

Czarodziej musi mieć cechę magia na poziomie 3, nauka (magia), język tajemny (magiczny) oraz jedną z poniższych zdolności:

  • Magia tajemna – Tradycja Cienia, Metalu, Ognia, Śmierci albo Światła.
  • Magia czarnoksięska – Tradycja Chaosu albo Nekromancji

Proces tworzenia składa się z trzech części.

Zaczynamy od Zebrania składników. Składniki w dużej mierze zależą od tego z czego ma zostać ulepiony chowaniec. Może to być glina, sierść, zwłoki, metal itd. Na początku gromadzenia składników należy wykonać dwa rzuty 1k10. Wynik pierwszego rzutu określa ilość tygodni potrzebnych na zgromadzenie składników, a drugi rzut pomnożony przez 100 wyznaczy ich cenę. Czarodziej może poświęcić więcej czasu lub złota na zebranie składników, a ostateczną ilość czasu i złotych koron określa mistrz gry.

Następnie przechodzimy do Formowania istoty podczas którego czarodziej poświęca 1k10 tygodni na co czarodziej powinien poświęcić niemal cały czas. Może poświęcić jedynie godzinę dziennie na inne czynności. Teoretycznie w księdze Królestwa Magii na stronie 186 jest tabela określająca formę chowańca, ale jako mistrz gry pozwalam by gracz sam określił wygląd nowej istoty.

Ostatnim etapem są Testy. Na końcu okresu formowania, czarodziej musi wykonać trudny (-20) test Inteligencji. Udany test oznacza, że proces dobiegł końca. Jeżeli test się nie powiedzie, formowanie trzeba powtórzyć poświęcając kolejne 1k10 tygodni i ponownie wykonać trudny (-20) test Inteligencji. 

Charakter więzi i osobowość chowańca.

Dwie tabele w księdze Królestwa Magii pozwalają ustalić charakter więzi chowańca- czy będzie podziwiał czarodzieja, może będzie przyjacielski, a może będzie czuł nieufność albo nawet niechęć. W przypadku dwóch ostatnich czarodziej może próbować wpływać na chowańca by zmienić jego stosunek do siebie.

Osobowość chowańca pomaga w jego odgrywaniu, może być chciwy albo cyniczny, nierozważny albo przyjazny. 

Kiedy zacząć szukać chwańca.

Jeżeli zaczynacie grać magiem i zamierzacie wybrać Tradycję Cienia, Niebios, Ognia, Światła, Zwierząt albo Życia, możecie zacząć szukać odpowiedniego zwierzęcia już jako uczeń czarodzieja, a z chwilą gdy zostaniecie wędrownymi czarodziejami możecie rozpocząć proces oswajania. Dzięki temu szybciej pozyskacie chowańca, a co za tym idzie szybciej skorzystacie z ich specjalnych cech.

Specjalne cechy chowańców.

Chowańce, jak każda postać czy istota w Warhammerze, mają swoje cechy główne i drugorzędne, ale posiadają też specjalne cechy, które czynią je najlepszymi kompanami dla magów. Specjalne cech możemy wykupić za 300 punktów doświadczenia. Chowaniec docelowo ma połowę punktów doświadczenia czarodzieja, więc od razu możemy wybrać nawet kilka cech specjalnych. Oto one:

Głos pana – czarodziej może przemawiać za pośrednictwem swojego chowańca.

Cecha ta jest przyda się do kontaktu z drużyną gdy trzeba będzie przekazać wiadomość, albo wezwać pomoc.

Głos rozsądku – gracz może powtórzyć rzut na moc czaru gdy wystąpi ryzyko przekleństwa Tzeentcha. Przydaje się przy rzucaniu zaklęć, które potrzebują wysokiego poziomu mocy.

Magiczne zogniskowanie – czarodziej może zwiększyć efekt rzucanego czaru. Niby fajne, ale są lepsze.

Magiczny katalizator – Czarodziej otrzymuje +1 do wartości magia. To jedna z najlepszych cech specjalnych, z której ucieszy się każdy czarodziej.

Maskotka – Czarodziej każdego dnia otrzymuje 2 punkty szczęścia. Warto mieć szczęście, a jeszcze lepiej mieć punkty szczęścia.

Połączenie telepatyczne – Czarodzieja i chowańca łączy telepatyczna więź.

Możliwość rozmowy na odległość z chowańcem można wykorzystać na milion sposobów.

Prawa ręka pana – Chowaniec staje się źródłem rzucanego czaru. Znów- jest ciekawa, choć są lepsze.

Zbiornik mocy eterycznej – Chowaniec wchłania zaklęcia, a potem może je rzucać.

Jeżeli przesadzimy, chowaniec umrze. Zdecydowanie nie polecam ryzykować.

Pozyskanie chowańca nie jest proste, ani szybkie, ani tanie, a jednak warto to zrobić. Głos rozsądku czy Magiczny katalizator pomogą w rzucaniu zaklęć, Maskotka czyli 2 punkty pomoże nam przetrwać trudne chwile, a Głos pana i Połączenie telepatyczne pomoże w komunikacji na odległość. Chowaniec daje wiele możliwości i sprawia, że czarodziej staje się jeszcze potężniejszą profesja.