To kolejna propozycja z cyklu Moje top 5 postaci. Dziś przyjrzymy się dość standardowej konfiguracji, ale niech Was to nie zmyli, bo chaos tkwi w szczegółach. Niewątpliwą zaletą tej propozycji jest duża elastyczność na polu walki zarówno w miastach jak i na bezludnych obszarach. Co prawda może nie odnajdziemy się na dworze, przynajmniej na początku, bo po czasie będziemy znani w całym imperium.

Nie błyszczymy też inteligencją, ale jak zabierzemy się już do pracy to nasi wrogowie na pewno nie będą spać spokojnie. Kampanię rozpoczynamy jako banita i tu może się pojawić problem z wejściem do miast oraz z przebywaniem w miastach, ale to może być ciekawą przygodą samą w sobie. Dodatkowo nie każdy musi zaraz wiedzieć, że ten oto jegomość jest banitą wyjętym spod prawa w mieście na drugim końcu kontynentu. 

Banita

Cechy:
WW +10, US +10, Zr +10, Int +5;
A +1 Żyw +2;

Umiejętności:
Opieka nad zwierzętami albo Wiedza (Imperium), Plotkowanie albo Sekretne znaki (złodziei), Powożenie albo Jeździectwo, Skradanie się, Spostrzegawczość, Ukrywanie się, Unik, Wspinaczka, Zastawianie pułapek albo Pływanie.

Zdolności:
Strzał mierzony albo ogłuszanie, Wędrowiec albo Łotrzyk.

Banita potrafi się ukrywać i skradać, pływać oraz wspinać, dodatkowo ma umiejętność Jeździectwo i Unik, nie wspominając o dwóch atakach. To już na starcie czyni z niego niezłego Asasyna, który dostanie się wszędzie i stawi czoła każdemu, zarówno w walce wręcz jak i walce na dystans. Boli tu trochę brak Szybkiego przeładowania, ale rekompensuje go Strzał mierzony.

Po cichu dostajemy się na z góry ustaloną pozycję, eliminujemy wrogów i wracamy zanim ktokolwiek zorientuje się co się stało.

Weteran

Cechy:
WW +20, US +20, K +10, Odp +10, Zr +15, SW +15;
A +1 Żyw +6;

Umiejętności:
Hazard, Mocna głowa, Plotkowanie, Sekretny język (bitewny), Spostrzegawczość, Unik, Wiedza (Imperium), Zastraszanie.

Zdolności:
Błyskawiczne przeładowanie albo Morderczy atak, Broń specjalna (dowolne dwie), Niezwykle odporny albo Bardzo silny, Strzał przebijający albo Silny cios.

Weteran jest jedną (poza fechtmistrzem, którą znam) profesją, która ma zdolność Broń specjalną (dowolna) i może w dodatku wybrać aż dwie. To czyni tą profesję niesamowitą, bo daje dostęp do zdolności Broń specjalna (wybuchowa) dostępnej w książce Zbrojownia Starego Świata (o której jest mowa na stronie 45). Ta zdolność pozwala na rzucanie różnymi ciekawymi przedmiotami:

Granat – koszt 75 sz, zasięg 4/20, siła 6 i średnicy rażenia 10 metrów.
Jest drogi, ale siła 6 i promień 10m rekompensują to z nawiązką.

Mina – nie podano kosztu, siły ani zasięgu, więc o jej właściwościach decyduje Mistrz gry, ale jest silniejsza od granatu, a jej lont może palić się dłużej. Może być też stosowana do kruszenia murów i niszczenia fortyfikacji, co oznacza, że z minami nie ma żartów.

Ładunek zapalający – koszt 5zk, zasięg 4/20, siła 4 i średnica 6 metrów.
Jest relatywnie tani, można nim rzucać jak granatem, obrażenia od wybuchu nie są imponujące, bo siła 4, a od obrażeń odejmujemy wytrzymałość i pancerz, ale trafiona postać musi wykonać udany rzut na Zręczność. W przeciwnym wypadku staje w płomieniach i co rundę otrzymuje 1k10 obrażeń i tu nie wlicza się już pancerza. Piękna broń, prawda?

Do tego możemy wybrać drugą broń specjalną i tu na przykład Korbacze (mają cechę Druzgocący, a morgenstern możemy trzymać w jednej ręce) albo Palną czy nawet Mechaniczną. To już zależy od waszego pomysłu na postać.

Na samym początku rozwoju drugiej profesji gramy postacią, która potrafi się nieźle skradać, nieźle walczyć i unikać ciosów, a także może razić wrogów granatami i ładunkami zapalającymi. No a gdyby podczas zwiadu się okazało, że przeciwników jest za dużo zawsze można im podłożyć minę czy dwie, a następnie zająć ciekawe miejsce z widokiem na okolicę i napawać się pięknym widokiem latających szczątków wrogich oddziałów.

Herszt banitów

Cechy:
WW +20, US +30, K +10, Odp +20, Zr +10, Int +10, SW +10, Ogł +20;
A +2, Żyw +6;

Umiejętności:
Dowodzenie, Jeździectwo, Nauka (strategia i taktyka), Sekretne znaki (Zwiadowców albo Złodziei), Sekretny język (Bitewny), Sekretny język (Złodziei), Skradanie się, Spostrzegawczość, Tropienie, Ukrywanie się, Wiedza (Imperium), Wspinaczka.

Zdolności:
Błyskawiczne przeładowanie, Błyskawiczny blok, Strzał precyzyjny, Strzał przebijający, Szybkie wyciągnięcie.

Błyskawiczne przeładowanie i szybkie wyciągnięcie – no w końcu, po tylu latach, ale było warto czekać. Podnosimy ataki do +3 w sumie oraz cechy, do tego specjalizujemy się w cichym poruszaniu. Jesteśmy gotowi na wszystko.

Na koniec przestroga. Pamiętacie filmy w stylu Rambo albo Niezniszczalni? Tam bohaterowie podkładają ładunki, wchodzą do środka, klepią złoczyńcę i na końcu, powtarzam, na końcu wszystko wysadzają. Żeby wam nie przyszło do głowy zakraść się do domu złej postaci (chaty, zamku, lochu, itd…), podłożyć ładunki i od razu wszystko wysadzić. Zepsujecie grę innym graczom i mistrzowi gry. Nie róbcie tego!

Pamiętajcie: z dużą siłą wiążę się wielka odpowiedzialność (chyba gdzieś to już słyszałem).

Ta postać jest naprawdę silna i może przez to frustrować innych uczestników gry. 

Więc pamiętajcie, ostrzegałem.