Gram w Warhammera 2ed postacią niewalczącą. Pomocy!

Jak sprawdzić się w walce w świecie RPG w przypadku profesji, które oferują tylko 1A (jeden atak) i żadnych specjalnych umiejętności, a chciałbyś się sprawdzić w walce i wspomóc drużynę w akcji? Taka postać wbrew pozorom nie jest bezbronna i może sporo osiągnąć na polu bitwy. Przedstawię kilka skutecznych i sprawdzonych sposobów które sprawią, że nawet szczurołap stanie się realnym zagrożeniem dla sił chaosu.
Zacznijmy od sprzętu w Warhammerze.
Łuk – W rundzie są dwie akcje więc bohater może trzymać łuk z przygotowaną strzałą i w taki sposób przemierzać lokacje. Gdy zobaczymy przeciwnika możemy użyć akcji wycelowanie dającej +10 do US i strzelić, a w następnej turze przeładować i ponownie strzelić. Możemy też po prostu strzelić i zmienić broń na jednoręczną i koniecznie dobyć sztyletu albo tarczy na początku kolejnej tury, by mieć darmowe parowanie.
Zalety używania łuku
- Tani i powszechny
- Każdy umie z niego strzelać
- Przeładowanie trwa akcję więc można strzelać co rundę
- Można odzyskiwać strzały
Wady używania łuku:
- Tylko jeden strzał na rundę
- Słabo skuteczne gdy mamy słabe statystyki US
- Zmiana broni na broń jednoręczną i sztylet/tarczę zabierze całą rundę
Garłacz – Gdy USy leżą, zawsze można wyposażyć się w garłacz- w prowadzonych przeze mnie rozgrywkach każdy napotkany handlarz bronią może pokazać postaci gracza jak go załadować i obsłużyć, więc nawet postać bez zdolności “Broń palna” może się nim posługiwać. Zgodnie z zasadami gdy korzystamy z broni, którą nie umiemy się posługiwać WW i US spadają o połowę, ale można nimi walczyć. W przypadku garłacza tylko deklarujemy strzał w danym kierunku, a to ofiara musi wykonać test zręczności by sprawdzić czy udało jej się uniknąć trafienia. No i można strzelać do kilku przeciwników na raz. Po pierwszej salwie zmieniamy broń na kolejny załadowany garłacz i strzelamy ponownie.
Zalety używania garłacza:
- Niskie US to nie problem
- Brak zdolności “Broń palna” to nie problem
- Można nosić dwa naładowane i gotowe do strzału
- Strzela śrutem i może razić kliku przeciwników na raz
- To przeciwnik rzuca na zręczność by wskazać trafienie
Wady używania garłacza:
- Tylko jeden strzał w walce (nie ma czasu na przeładowanie)
- Głośny huk strzału (co może mieć znaczenie w trakcie misji)
- Długi czas ładowania – 3 rundy
- Postać może nosić maksymalnie dwa garłacze (są ciężkie i nieporęczne)
- Zmiana broni na broń jednoręczną i sztylet/tarczę zabierze całą rundę
- Cena garłacza to 70 sztuk złota
- Brak możliwości strzelania do postaci walczących z naszymi kompanami
Koniecznie broń albo tarcza w lewej ręce
Twoja postać pewnie nie posiada umiejętności unik więc musisz pamiętać, by zawsze, ale to ZAWSZE miała broń albo tarczę w lewej ręce. I wiem, że w teorii każdy o tym wie, ale na sesji gdy dochodzi do walki i rosną emocje, gracze notorycznie o tym zapominają. Tarcza daje nam dodatkowo premię gdy ktoś strzela do nas z broni zasięgowej.
Włócznia – jednoręczna broń zwykła z cechą szybka, zmniejsza szanse na unik i parowanie przeciwnika o 10. Co prawda może być ciężko biegać z włócznią po karczmie, ale w podróży to najlepszy przyjaciel poszukiwacza przygód. Koniecznie w komplecie z tarczą!
Pancerz to podstawa. Im więcej punktów pancerza, tym lepiej dla Twojej postaci. Przede wszystkim chroń głowę i korpus. Na ciało wybierz co najmniej zbroję kolczą dającą 3 punkty pancerza na całość, a następnie zaopatrz się w hełm i napierśnik płytowy- każde z nich daje po 5 punktów zbroi. W takiej konfiguracji każdy Mistrz gry powinien pozwolić Ci chodzić. Hełm i napierśnik są dość wygodne i co prawda nie będziesz mógł w nich spać, ale wędrować czy zwiedzać miasto już tak. Zwiększy to Twoją szansę na przeżycie i będzie chronić najważniejsze części ciała, w które trafienie krytyczne boli najmocniej.
Nie wspomniałem tu o granatach i broni wybuchowej, bo z doświadczenia wiem, że ich użycie powoduje więcej strat wśród sprzymierzeńców niż wrogów, dlatego bez naprawdę wysokich US nie chwytajcie się za to i zostawcie to specjalistom. Jest bardzo duża szansa na to, że sami zrobicie sobie krzywdę, a tego przecież staramy się uniknąć.
Wykorzystuj akcje i otoczenie w RPG
Wycelowanie to dodatkowe +10 do WW- jeżeli posiadasz broń w każdej ręce lub tarczę masz darmowe parowanie więc wolną akcję zawsze przeznaczaj na celowanie.
Szaleńczy atak- jeżeli w danej sytuacji nie możesz się bronić to atakuj. Jeśli widzisz, że przeciwnik zaraz zginie, jest to dobry wybór dający +20 do WW.
Odepchnięcie- zawsze możesz próbować kogoś w coś wepchnąć lub zrzucić- w rezultacie może to przynieść lepszy efekt niż atak.
Bieg- nie polecam używania biegu gdy jesteś w zasięgu atakującego Cię przeciwnika, ponieważ zwiększa on szanse na trafienie Cię w walce wręcz o +20. Dlatego też polecam używanie biegu w konfrontacji ze strzelcami – przy ataku dostają karę -20 do US, a gdy dodatkowo biegniesz z tarczą mają już -30 do US co pomoże Ci dopaść ich bez większych strat.
Wykorzystuj otoczenie- być może znajdziesz coś co pomoże Twojej drużynie w walce – oliwa, czarna woda, proch, wazon, armata którą można załadować i z niej strzelić. Po za tym nigdy nie wiesz czy Mistrz Gry nie przygotował jakichś ciekawych przedmiotów w miejscu walki i które mógłbyś/mogłabyś wykorzystać.
Współpraca nieodzowna część gier fabularnych
Komunikujcie się między sobą- poinformuj drużynę kiedy zamierzasz szarżować, przeczekaj pierwszą salwę z broni zasięgowej, a następnie rzuć się na przeciwnika. Atakujcie w grupie i eliminujcie cele po kolei- jest to znacznie skuteczniejsze niż walka jeden na jeden. Gdy zabijecie pierwszego przeciwnika być może zyskacie przewagę liczebną.
Mam nadzieję, że teraz ruszycie do handlarzy po łuki, garłacze, tarcze i sztylety. Może nie będziecie tak skuteczni jak Sampierz czy Fechtmistrz, ale z pewnością staniecie się cennym wsparciem drużyny w walce i realnym zagrożeniem dla Waszych wrogów.