Ograny kanał

Top Menu

  • O nas
  • Kontakt
  • kontakt@ogranykanal.pl

Main Menu

  • ‏
  • Gramy
    • Kolokwium z przetrwania
    • Wyciek magii D&D 5ed
    • Tajemnica U.A.C. Yamato Mothership
    • Płomienie nadziei Warhammer
    • Wiatry przeznaczenia Warhammer
    • Sesja konkursowa Warhammer
  • Programy
    • Pogrywamy
    • Między sesjami
    • Graj nie gadaj
  • Grupa OK
    • Grupy RPG
    • Partnerzy
  • Graj z nami
  • Publicystyka
  • Pomagamy
    • Aukcje
    • Bohaterowie OK
  • Studio
Sign in / Join

Login

Welcome! Login in to your account
Lost your password?

Lost Password

Back to login
  • O nas
  • Kontakt
  • kontakt@ogranykanal.pl
0

Cart

logo

Ograny kanał

  • ‏
  • Gramy
    • Warhammer 2ed Czas chaosu i śmierci

      24/03/2022
      0
    • D&D Wyciek magii

      22/02/2022
      0
    • Warhammer 2ed - Płomienie nadziei

      09/09/2021
      0
    • Warhammer 2ed - Wiatry przeznaczenia

      11/07/2021
      0
    • Sesja konkursowa z Wojtkiem Tremiszewskim

      15/05/2021
      0
    • Kolokwium z przetrwania
    • Wyciek magii D&D 5ed
    • Tajemnica U.A.C. Yamato Mothership
    • Płomienie nadziei Warhammer
    • Wiatry przeznaczenia Warhammer
    • Sesja konkursowa Warhammer
  • Programy
    • Co jest grane?

      22/09/2021
      0
    • Graj nie gadaj

      22/09/2021
      0
    • Pogrywamy

      22/09/2021
      0
    • Studiujemy

      22/09/2021
      0
    • Między sesjami

      22/09/2021
      0
    • Pogrywamy
    • Między sesjami
    • Graj nie gadaj
  • Grupa OK
    • Grupy RPG
    • Partnerzy
  • Graj z nami
  • Publicystyka
    • Uczeń czarodzieja - Wędrowny czarodziej - Mistrz magii - Arcymag

      05/01/2021
      0
    • Banita - Weteran - Herszt banitów - w skrócie Komandos

      15/12/2020
      0
    • Żeglarz - Nawigator - Kapitan

      09/12/2020
      0
    • Uczeń czarodzieja - Wędrowny czarodziej - Magister rewizor - Łowca czarownic

      08/12/2020
      0
    • Chowaniec, czyli najlepszy przyjaciel czarodzieja w Warhammerze 2ed.

      03/12/2020
      0
    • Moje ulubione Kolegia Magii w Warhammer 2ed

      01/12/2020
      0
    • Jak odgrywać nietuzinkowe postacie niezależne.

      26/11/2020
      0
    • Jak zacząć grać w Warhammera

      24/11/2020
      0
    • Ratunku! Moi gracze nie chcą iść z fabułą przygody

      19/11/2020
      0
  • Pomagamy
    • Aukcje
    • Bohaterowie OK
  • Studio
PublicystykaWarhammer 2ed
Home›Publicystyka›Jestem dziwnym mistrzem gry.

Jestem dziwnym mistrzem gry.

By Damian Rutkowski
25/10/2020
23
0
Share:

Co jakiś czas dostaję od ludzi informację, że dziwny ze mnie mistrz gry. Usłyszałem to już tyle razy, że postanowiłem podzielić się swoimi obserwacjami. Na początku zaznaczę, że nie czuję się jakimś specjalistą w grach fabularnych, wręcz przeciwnie ciągle się uczę i rozwijam. No właśnie- wielu mistrzów gry próbuje pokazać siebie jako wszechwiedzących znawców zasad, systemów i światów.

A ja? No cóż, wiem ile jeszcze nie wiem. I kompletnie nie przeszkadza mi to w pisaniu tego typu artykułów. Dziwne? Może, ale co ja tam wiem 🙂

Dużo doświadczenia na start

Wyznaję zasadę “500+”- jeżeli osoba chcąca dołączyć do prowadzonej przeze mnie rozgrywki wykaże minimum zainteresowania, czyli określi rasę i profesję swojego bohatera, a do tego napisze choć trzy zdania o nim, to dostaje na start przygody 500 punktów doświadczenia. Jeżeli zrobi coś na sesji coś epickiego lub coś co ma szansę na bycie zapamiętanym przez wszystkich na dłużej, dostanie 100 punktów ekstra na koniec sesji. Sprawia to, że sami gracze nazywają mnie najszczodrzejszym mistrzem gry ever. I nie widzę nic złego w nagradzaniu ludzi w ten sposób- ich postacie szybciej awansują i szybciej stają się prawdziwymi bohaterami. Skłania to też graczy do większego zaangażowania. Polecam spróbować.

Liberalne zasady w grach fabularnych.

Czasem jest tak, że sam system wydaje się być super, ale po zagłębieniu się w jego zasady okazuje się że gra nie daje takiej swobody na jaką liczymy. Zdarza się że gracz tworzy postać, która nie ma dostępu do jakiejś cechy, zdolności czy umiejętności. Wtedy nagle okazuje się, że mamy marynarza – pirata, który nie potrafi strzelać z broni palnej czy z armat i nie tylko ten jeden pirat, ale cała załoga łącznie z kapitanem. Co to wogóle za piraci? Możemy twardo trzymać się zasad, co nie oznacza że musimy to robić. Rozmawiajmy z graczami i wspólnie ustalajmy co w naszym świecie jest możliwe, a co nie.

Z drugiej strony taki tok myślenia to miecz obosieczny- jeżeli bohaterowie graczy mogą coś osiągnąć nie do końca zgodnie z systemem, to ich wrogowie również. Więc nagle może się okazać, że postać niezależna, na przykład Łowca Czarownic w 2ed Warhammera, może korzystać z uników i potrafi strzelać z broni palnej.

Rozmawiam z graczami o świecie, który tworzymy.

Tworząc przygodę dla graczy często zostawiam im otwarty świat- tworzę główne postaci niezależne przypisuje im plany i dążenia, ale nie rozpisuję ich ruchów w świecie i opieram to raczej na reakcji graczy. Jeżeli coś się wydarzy, postaci niezależne na to zareagują kierując się swoimi celami. Oznacza to, że bohaterowie graczy mogą sobie pozwolić na praktycznie każdy ruch w grze, a świat na ten ruch będzie odpowiadać i gracze o tym wiedzą. Ostatecznie sam nie wiem jak skończy się dana kampania i w ogóle mi to nie przeszkadza.

Gracze będą chcieli przyłączyć się do straży miejskiej – ok. Wesprą lokalną szlachtę – dobrze. Postanowią dołączyć do organizacji przestępczej – super. Każda droga, którą wybiorą gracze daje pewien rozwój wydarzeń i inne zakończenie przygody. Sprawia to, że gracze mają realny wpływ na świat i przygodę.

Lubię grać w rpg online 

Wiem, wiem, mówi się że “gry online niszczą klimat”, ale należy pamiętać o tym, że dają też dużo nowych możliwości prowadzenia rozgrywki. Pozwalają zaoszczędzić czas i nie wymagają miejsca do grania dla kilku osób. Do tego pozwalają grać ludziom, którzy normalnie by się nigdy nie spotkali.

Więcej na ten temat napisałem w poprzednim poście do którego zostawiam link. Link ->

Najważniejsze jest dla mnie zadowolenie graczy

Jeżeli gracze nie są zadowoleni to czuję że coś skopałem. RPG to gra zespołowa i każdy powinien dobrze się bawić- nie pozwalam na walkę czy kradzież między graczami, preferuję też równy podział łupów i pewnie gracze oraz ich postacie mogą się nie zgadzać ze sobą, mogą czuć niechęć do siebie, ale są drużyną i w krytycznych momentach mają się wspierać na rzecz wspólnego celu, który razem obrali.

I na koniec, to że różnię się od innych w żadnym stopniu mi nie przeszkadza, uważam, że różnorodność jest dobra, każdy chce grać postacią inną od wszystkich postaci, a ja chcę być mistrzem gry innym od wszystkich innych mistrzów gry. Może ten artykuł zainspiruje Was do zmian w swoich mistrzowskich warsztatach RPG.

Previous Article

Współpraca zawsze wygrywa

Next Article

Gry RPG jako sposób radzenia sobie z ...

Share:

Damian Rutkowski

Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie. Coś o sobie.

Related articles More from author

  • PublicystykaWarhammer 2ed

    Szarżować czy nie szarżować – oto jest pytanie.

    05/11/2020
    By Damian Rutkowski
  • PublicystykaWarhammer 2ed

    Moje ulubione Kolegia Magii w Warhammer 2ed

    01/12/2020
    By Damian Rutkowski
  • PublicystykaWarhammer 2ed

    Jak prowadzę sesje online

    02/11/2020
    By Damian Rutkowski
  • PublicystykaWarhammer 2ed

    Gram w Warhammera 2ed postacią niewalczącą. Pomocy!

    29/10/2020
    By Damian Rutkowski
  • PublicystykaWarhammer 2ed

    10 powodów dzięki którym sesje RPG online są super

    19/10/2020
    By Damian Rutkowski
  • Moje top 5 postaci w Warhammerze 2edPublicystykaWarhammer 2ed

    Żeglarz – Nawigator – Kapitan

    09/12/2020
    By Damian Rutkowski

Leave a reply Anuluj pisanie odpowiedzi

Partnerzy

  • Partnerzy

    Iso studio

  • Partnerzy

    Rebel

  • Partnerzy

    Ge3k events

  • Partnerzy

    Planszowe Podziemie

Ograny kanał

  • O nas
  • Kontakt
  • Rodo

Śledź nas

Współpraca

  • Dla prasy
  • Patronat medialny
  • Identyfikacja wizualna

Menu

  • Graj z nami
  • Bohaterowie
  • Partnerzy
© Copyright Ograny Kanał. All rights reserved.