Szarżować czy nie szarżować – oto jest pytanie.

Szarża w 2ed Warhammera daje możliwość dobiegnięcia do przeciwnika i zaatakowania go jednym atakiem z premią +10. Czy warto? Odpowiem jak zwykle- to zależy. Postaram się to przeanalizować na kilku przykładach i podzielić się moimi wnioskami.
Szarża na strzelców
Jeżeli przeciwnik jest wyposażony w broń strzelecką, sprawa jest prosta- szarżuj. A jeżeli jest daleko, biegnij na niego ile sił w nogach- da to ujemny modyfikator -20 do US strzelcom, którzy będą do Ciebie strzelać, a gdy to tego dobędziesz tarczy, to kara ta zwiększy się do -30 US.
Gdy dobiegniesz do strzelca uniemożliwisz mu korzystanie z broni strzeleckiej i zmusisz do zmiany broni. Jeżeli nie ma szybkiego wyciągnięcia, to zaatakuje tylko raz. No chyba że strzelców jest kilku- wtedy raczej nie angażuj się w walkę, a jeśli nie będziesz miał innego wyjścia, wykonaj epicką szarżę z tarczą w ręku i módl się do bogów o łaskę.
Szarża na zbrojnych
Jeżeli przeciwnik nie zamierza strzelać sprawa nie jest już tak prosta.
Przeanalizujmy ataki na konkretnych przykładach – jednego przeciwnika i jednego bohatera, jednego bohatera i kilku przeciwników, oraz jednego przeciwnika i kilku bohaterów.
Jeden przeciwnik i jeden bohater.
Jeżeli stoisz naprzeciw jednego przeciwnika zastanów się ile ma ataków, bo gdy do niego dobiegniesz, uderzysz raz, a przeciwnik odda Ci z całą swoją siłą. Jeżeli będzie miał dwa i więcej ataków, może wystosować wszystkie. Jeżeli ma tylko jeden atak- szarżuj. Jeżeli ma więcej ataków, to spróbuj wpierw do niego strzelić i poczekaj aż sam dobiegnie, bo jeżeli Ty dysponujesz większą ilością ataków będziesz mógł wykonać atak wielokrotny po pojedynczym ataku przeciwnika.
Wielu przeciwników i jeden bohater.
Tu musisz zastosować zupełnie inną taktykę- nie szarżujesz na taką grupę, a starasz się ograniczyć przestrzeń przy swoim bohaterze. Stań w przejściu, w drzwiach, przy jakimś meblu po to, by przeciwnicy nie mogli Cię otoczyć, bo każdy znajdujący się przy Tobie przeciwnik daje premię +10 do WW pozostałym.
Wielu bohaterów jeden przeciwnik.
W tym wypadku pierwszy szarżujący bohater dostaje +10 do WW za szarżę, a kolejnie postaci kolejne +10 do WW za przewagę liczebną, co może doprowadzić do sytuacji gdzie przeciwnik nie zdąży zareagować wcale i padnie zanim zacznie się jego tura. Nawet jeżeli przetrwa pierwszą falę natarcia i wykona atak wielokrotny, to i tak +10 do WW z szarży dla każdego bohatera to zrekompensuje.
Szarża na magów i kapłanów
Tych eliminuj zdecydowanie- najlepiej do nich dobiec i ich pochwycić. Magowie są słabi w WW i mają niską krzepę- to daje Ci nad nimi przewagę. Dosięgnij ich i pochwyć, a nie będą mogli rzucać zaklęć. Nie ma nic smutniejszego niż widok potężnego maga złapanego w żelazny uścisk.